Jakich rzeczy unikać, by mieć dobrą pamięć?

Niestety kłopoty z pamięcią to problem, który dotyczy wielu osób na całym świecie. Może on pojawić się u każdego z nas bez względu na wiek, czy płeć, a przyczyn tego jest naprawdę wiele. Jeśli pamięć zaczyna nas zawodzić u osób starszych, to zazwyczaj jest to naturalna reakcja układu nerwowego na starzenie się organizmu. Takie zmiany zaczynają stopniowo postępować wraz z wiekiem. Jeśli jednak problem z pamięcią zaczyna pojawiać się u osób młodszych, to jest to objaw, który powinien być powodem do niepokoju. Mózg do prawidłowej pracy potrzebuje wielu składników odżywczych, a także odpowiedniej pielęgnacji.

Jeśli chcesz mieć dobrą pamięć – nie zarywaj nocy

Każdy człowiek powinien zdawać sobie sprawę z tego, że do prawidłowego funkcjonowania konieczne jest przesypianie co najmniej ośmiu godzin w ciągu doby. Sen jest czasem, kiedy nasz organizm, a w szczególności mózg zaczyna się regenerować. Jeśli jednak nie dojdzie do tego procesu, to niestety, ale neurony, czyli komórki nerwowe nie będą w stanie się regenerować, a to przyczyni się do zachodzenia niekorzystnych zmian w ich strukturze. Brak snu może doprowadzić do szybszego starzenia się mózgu, a więc do obumarcia komórek mózgowych, co doprowadzi do kłopotów z pamięcią i koncentracją. Jeśli więc chcesz mieć dobrą pamięć na długo, to pamiętaj, że średnia długość snu w ciągu dobry to od ośmiu do dziewięciu godzin.


Nie rozleniwiaj mózgu

Wiele się mówi na temat tego, że organ, którego się nie używa zapomina jak ma pracować. Tak jest również z mózgiem. Wiele osób po zakończeniu szkoły zapomina o tym, że mózg do prawidłowej pracy potrzebuje pobudzenia. Nie będzie on sprawnie zapamiętywał informacji, jeśli nie będziemy ćwiczyć naszych umiejętności zapamiętywania. Tak więc lenistwo nie jest wskazane, jeśli chcemy mieć dobrą pamięć i naszym celem jest wsparcie pracy mózgu. Warto więc sięgać częściej po książki, czy też krzyżówki, które intensywnie pobudzają pracę mózgu.


Niedożywienie mózgu

W obecnych czasach wiele osób zapomina o tym, że dla zdrowia liczy się dobrze zbilansowana dieta. Mózg człowieka potrzebuje składników odżywczych, które będą wspierać jego pracę. Tak więc konieczne jest stosowanie się do zasad dobrze zbilansowanej i zróżnicowanej diety, która będzie dostarczać do organizmu cenne składniki odżywcze. Jeśli jednak do tego nie dojdzie, to pojawić się może problem z niedożywieniem i niedoborem odżywczym. A to doprowadzi do tworzących się problemów ze zdrowiem. Dla mózgu dla zachowania zdrowia potrzebne są witaminy i minerały, które będą budulcami komórek mózgowych. Ich niedobory to ogromne traty dla mózgu. Dla dobrej pamięci w codziennej diecie nie może zabraknąć kwasów omega-3 i omega-6. Są to najważniejsze składniki odżywcze, które dbają o zdrowie mózgi i wspierają pracę układu nerwowego. Szczególnie ważna jest również witamina D. Warto sięgać po suplementy diety z tym składnikiem, ponieważ najnowsze badania wykazały, że niemal 90 procent naszego społeczeństwa cierpi z powodu jej niedoborów. A witamina D ma ogromny wpływ nie tylko na pracę mózgu, ale również całego organizmu. W codziennej diecie nie może zbraknąć źródeł witaminy E, ponieważ jest ona silnym przeciwutleniaczem, dzięki czemu spowalnia ona procesy starzenia się organizmu, a także zmniejsza działanie wolnych rodników na komórki nerwowe. Dla zdrowia mózgu i pamięci warto sięgać po witaminy Z grupy B. Mają one wpływ na pracę układu nerwowego i dbają one o nasze zdrowie psychiczne i umysłowe. Ważny jest również magnez, który reguluje pracę niemal wszystkich układów. Przy jego niedoborze pojawić się może problem z bezsennością, rozdrażnienie i bóle głowy.


Stres

Okazuje się, że wrogiem dla mózgu, jest stres. Niestety w dobie dwudziestego pierwszego wieku nie łatwo się jest przed nim uchronić, ponieważ wiele osób na całym świecie ma ciężką i stresującą pracę. Dodatkowo każdy z nas gdzieś się śpieszy, co również wzmaga u nas odczuwanie stresu. Stajemy się nerwowi na co dzień i trudno jest to zmienić. A jednak lekarze alarmują, że jest to konieczne, ponieważ kiedy zaczynamy odczuwać stres, to w organizmie zaczyna się zwiększać ilość kortyzolu. Jest to hormon, który w nadmiarze ma negatywne działanie na organizm człowieka. Kortyzol ma również wpływ na pracę mózgu. Kiedy stajemy się nerwowi i jesteśmy zestresowani, to znacznie trudniej jest nam się na czymś skupić, a zapamiętywanie nowych informacji nie jest możliwe. Jeśli więc chcesz zadbać o swoją pamięć i mieć dobrą koncentrację, to warto zacząć stosować praktyki, które pozwolą ci zmniejszyć ilość stresu w twoim życiu.


Przebywanie w zamkniętych pomieszczeniach


Ludzki organizm, a w szczególności mózg potrzebuje tlenu, by móc prawidłowo funkcjonować. Pracowanie i przebywanie zamkniętych pomieszczaniach sprawia, że do mózgu dociera za małe stężenie tlenu, przez co jego praca zaczyna spowalniać. Tak więc w pomieszczeniu, w którym przebywasz, powinno być otwarte okno, by zawsze był dopływ świeżego powietrza.