Kwasy omega-3 na lepszą pamięć

Kiedy szukamy sposobów na poprawienie pamięci, to nie można zapomnieć o wielonienasyconych kwasach tłuszczowych oraz ich działaniu na mózg.

Do prawidłowej pracy mózgu potrzebne są składniki odżywcze, a mózg wykazuje szczególne zapotrzebowanie na kwasy omega-3 i omega-6. Oba te składniki, to substancje odżywcze, które mają wpływ na pracę mózgu i wspierają utrzymanie go w zdrowiu, a także przy pełnej aktywności.

Warto więc przekonać się, jakie jeszcze działanie mają te grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych i gdzie można je znaleźć.

Już od małego organizm człowieka ma zapotrzebowanie na kwasy omega-3 oraz omega-6. Co prawda te pierwsze są znacznie ważniejsze, ale w diecie na pamięć nie może również zabraknąć kwasów omega-6.

Kwasy omega-3 i omega-6 – podstawowe informacje

Nienasycone kwasy tłuszczowe koniecznie powinny znaleźć się w diecie na zdrowie mózgu, a dlaczego tak jest?

Nie wiele osób zdaje sobie z tego sprawę, ale kwasy omega-3 i omega-6 wpływają na zwiększenie się półprzepuszczalności w błonach komórkowych u neuronów. Są to komórki nerwowe, które budują mózg.

Kiedy w organizmie obecne jest prawidłowe stężenie tych kwasów tłuszczowych, to składniki mineralne takie jak:

  • Jod,
  • Sód,
  • Magnez,
  • Selen

Wpływają w większych ilościach do mózgu i korzystnie pływają na jego pracę. Nie można również zapomnieć o tym, że kwasy te mają również przyczyniać się do zwiększenia przepuszczalności tlenu, dzięki czemu mózg jest lepiej dotleniony.

To również działa w drugą stronę. Dzięki temu, że półprzepuszczalność komórek nerwowych jest większa, to składniki przemiany materii są sprawniej usuwane z organizmu. A dzięki temu komórki mózgowe są zdrowie i czyste. Nie tworzą się w nich stany zapalnie, a także zmniejsza się ryzyko rozwoju niektórych chorób.

W zdrowej i prawidłowo zbilansowanej diecie nie może zabraknąć kwasów omega-3 i omega-6, ponieważ odżywiają one również komórki. To sprawia, że mózg jest w lepszej kondycji na poziome biologicznym, a to z kolei sprawia, że poprawia się nasza pamięć.

Kwasy omega- 3 i omega-6 w profilaktyce chorób mózgu

Wraz z wiekiem komórki, które budują nasz mózg stają się coraz słabsze i zwiększa się ich podatność na uszkodzenia. Przez to zmniejsza się nasza siła umysłowa, a także pojawiają się problemy z pamięcią i koncentracją.

To właśnie seniorzy mają takie problemy z przyswajaniem nowych informacji. Jednak warto pamiętać, że istnieją takie składniki, jak kwasy omega-3 i omega-6, które mają silne działanie regeneracyjne na komórki nerwowe. Warto więc dowiedzieć się, jak działają te składniki odżywcze na pracę mózgu.

Kiedy w organizmie pojawia się odpowiednie stężenie kwasów omega-3 i omega-6, to komórki, które są uszkodzone w mózgu nie umierają, ale zaczynają się regenerować i pracować prawidłowo na nowo. Kiedy jednak w organizmie nie ma odpowiedniej dawki tych składników odżywczych, to pojawić się mogą pierwsze objawy chorób neurodegeneracyjnych.

W przypadku choroby Alzhaimera, to pierwszy objaw to problemy z pamięcią. Tak więc wielu specjalistów jest zdania, że dieta bogata w kwasy omega-3 oraz omega-6 może służyć, jako profilaktyka chorób mózgu.

Trzeba również pamiętać, że kwasy omega-3 pełnią ważną rolę dla mózgu, ponieważ przyczyniają się one do zwiększenia giętkości błon komórkowych w komórkach nerwowych w mózgu. A jest to szczególnie ważne dla utrzymania jego prawidłowej kondycji.

Gdzie szukać kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6?

Wiele osób, które chcą uzupełnić niedobory kwasów tłuszczowych w organizmie, zacznie sięgać po suplementy diety. Trzeba jednak zaznaczyć, że nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się również w dużej ilości żywności, którą możemy wprowadzić do swojej diety.

Kwasy omega-3 i omega-6 z dużych ilościach znajdują się w rybach. Warto jednak pamiętać, że podczas procesu smażenia, czyli obróbki termicznej dochodzi do wytrącenia dużej ilości kwasów tłuszczowych. Tak więc może się zdarzyć, że spożywamy duże ilości ryb, a nie ma to większego wpływu na pracę mózgu, pamięć i koncentrację.

Warto więc sięgać, jak najczęściej po dania, w których podaje się rybę na surowo. Dzięki temu nie traci ona swoich właściwości i składników odżywczych.

Jeśli chcemy zwiększyć dietę o kwasy omega-3 i omega-6 to warto sięgnąć, po łososia. Dostarcza on do organizmu nie tylko cenne kwasy tłuszczowe, ale również:

  • Witaminę D,
  • Witaminę A,
  • Witaminę E,
  • Jod,
  • Selen.

A to również są ważne składniki dla zdrowia układu nerwowego. Możemy również sięgać po śledzie, które także często je się na surowo. Bogate są one w witaminy z grupy B, a te mają za zadanie utrzymać prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Dbają one o pamięć, zdrowie umysłowe i psychiczne.

Zanim jednak włączymy ryby do naszej diety, trzeba wiedzieć, że nie wszystkie są zdrowe i w różny sposób wpływają one na pracę mózgu. Niestety wiele ryb dostępnych w sprzedaży było karmionych antybiotykami i innym szkodliwymi substancjami, przez co ich spożywanie może mieć negatywny wpływ na pracę organizmu.